Ondersteunde ICT een succesvoorwaarde voor zelfsturende teams in de zorg

Opinie  |  do 3 apr 2014  |  Auteur: Peter Rooze  |  Trefwoorden: ,


Na het succes van Buurtzorg met zelfsturende teams overwegen steeds meer organisaties in de zorg deze organisatievorm.
Zelfsturende teams zijn een organisatievorm waarbij autonomie een belangrijke rol speelt.
Deze autonomie wordt altijd begrensd door het kader waarbinnen het team moet functioneren. De autonomie is daarom altijd relatief. Om een oordeel te vellen over de mate van vrijheid kun je kijken naar de budgetvormen.
 

Autonomie wordt altijd begrensd door het kader waarbinnen het team moet functioneren. 

De meeste vrijheid is er wanneer er sprake is van ‘lump sum’ budgettering.  De minste vrijheid is wanneer het budget vooraf is gespecificeerd. Het hoger management heeft in detail bepaald waaraan het geld moet worden uitgegeven. Voor een team in bijvoorbeeld de thuiszorg is het belangrijk om aanzienlijke vrijheid te hebben ten aanzien van het plannen van werkzaamheden (de vraagkant), het bepalen van het werktempo en het plannen van de medewerkers (de aanbodkant).

Cultuur 

Een voorwaarde voor het succesvol decentraliseren van verantwoordelijkheden en bevoegdheden is een passende cultuur.
Een cultuur die past bij zelfsturende teams wordt gekenmerkt door medewerkers die gericht zijn op het oplossen van problemen en flexibel zijn in hun gedrag.
Van leden van het zelfsturende team wordt verwacht dat ze het leuk vinden om samen te werken.

Technologie

Naast de eisen aan de structuur (taak en verantwoordelijkheidsverdeling) en de cultuur (normen en waarden) wordt de kans op succes vergroot wanneer passende technologie voorhanden is.
Goede ondersteunende ICT kan het succes van het zelfsturende team verhogen.
 

Een team zonder adequate informatievoorziening kan nooit zelfsturend worden genoemd.

Een goede informatievoorziening, waarbij je niet afhankelijk bent van de 'centrale organisatie', werkt motiverend. Naast de ondersteuning van het plannen en roosteren is het eenvoudig verkrijgen van managementinformatie over de geleverde diensten belangrijk. Deze stuurinformatie kan benut worden voor feedback en het zelfstandig aanpassen van de werkzaamheden. Een team zonder adequate informatievoorziening kan nooit zelfsturend worden genoemd. Een organisatie die inspeelt op deze behoefte is bijvoorbeeld AFAS Software BV met InSite.
 
Meer informatie over de ervaringen met InSite.
 
 Lees ook de schijnautonomie van zelfsturende teams

Peter Rooze

Peter Rooze Meer info




Gerelateerde artikelen en/of partner bijdragen: Keuze- en budgetmodel