Tankpas

Datum laatste wijziging: 13 maart 2018  |  Trefwoorden: , , ,

Inhoud

  1. Keuze
  2. Belastingdienst
  3. Snelwegtanker steeds duurder uit
  4. Naslag

Een veelgebruikte employee benefit is de korting op brandstof, waarvoor de werknemer (meestal) over een tankpas moet beschikken.

Keuze

De werkgever kan kiezen voor een merkonafhankelijke pas waarmee de werknemers aan alle aangesloten pompen kunnen tanken. Met een merkgebonden pas zit de werknemer vast aan een bepaald merk brandstof en bepaalde pompen. Voordeel is wel de korting, maar deze wordt berekend over de adviesprijs die vaak hoger ligt dan de prijs aan de pomp. Ook worden soms extra kilometers gemaakt om naar de kortingspomp te gaan, wat extra brandstof kost.

Ook kan worden gekozen voor een merkgebonden pas waarbij korting wordt verkregen op de brandstofprijs, waarvan de prijzen heel verschillend kunnen zijn. Bij de merkonafhankelijke passen kan men vaak ook tanken bij witte of onbemande pompen.

Belastingdienst

Een zakelijke tankpas, waardoor alle tanktransacties zichtbaar zijn, beperkt het risico van naheffing door de Belastingdienst. De Belastingdienst stelt wel de eis dat de werknemer kan aantonen dat hij de benzine etc. zelf heeft betaald, dit kan alleen als de werknemer elektronisch heeft betaald (pinpas of creditkaart).

Snelwegtanker steeds duurder uit

Het wordt steeds aanlokkelijker om de snelweg te verlaten en in een nabijgelegen dorp te tanken. De prijsverschillen tussen pompstations langs rijkswegen en aan kleinere wegen zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden.

Waar een liter benzine in januari 2006 gemiddeld 4,4 cent meer kostte, was dat in november 2013 opgelopen tot 7 cent. Een liter diesel is inmiddels 5,9 cent duurder langs de snelweg, terwijl dat een kleine acht jaar eerder nog maar 3,7 cent was. (Bron: Autoblog, 3 jan. 2014)

Naslag

In het Handboek Loonheffingen 2017wordt de korting op autobrandstof niet behandeld.

NB: Kortingen bij collectieve contracten zijn onbelast.