Emotional Reward

Datum laatste wijziging: 22 april 2017  |  Trefwoorden: ,

Ook niet-materiële arbeidsvoorwaarden belangrijk

’Niet uitsluitend de materiële arbeidsvoorwaarden spelen een rol in de verhouding tussen werkgever en werknemer. Uit onderzoek blijkt dat aspecten als feedback op geleverde prestaties, balans werk/vrije tijd, leiderschapskwaliteiten, zingeving van het werk en het imago van de organisatie vaak doorslaggevend zijn in de keuze om al dan niet van baan te veranderen.’ Aldus een artikel van Hay Management Consultants* dat als volgt verder gaat:

‘Arbeidsvoorwaarden kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een betere balans tussen mannen en vrouwen. Naast een goed salaris en flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden is minstens zo belangrijk dat mensen op hun werk een emotional reward vinden. Mensen werken niet alleen voor geld, maar ook voor hun plezier. Moderne werknemers zijn vooral loyaal aan hun eigen carrière en niet zozeer aan de organisatie. Werkgevers doen er dan ook verstandig aan belangstelling te tonen voor de behoeften en verwachtingen die bij medewerkers leven. Zo kunnen zij hen immaterieel en werkinhoudelijk motiveren, zo kunnen zij hen emotioneel tevreden stellen. Om die emotional reward te bereiken, moet de organisatie de beweegredenen van de medewerkers – van mannen en van vrouwen – diepgaand begrijpen. En een organisatie die vooral de mannelijke medewerkers aanspreekt, verliest de vrouwen.
Traditionele arbeidsvoorwaarden zijn vaak afgestemd op een ‘standaard’ mannelijke werknemer die fulltime werkt. Een bonussysteem voor individuele prestaties bijvoorbeeld is typisch een secundaire arbeidsvoorwaarde die weinig interessant is voor de meeste vrouwen. De moderne werknemer hecht aan een prettige werksfeer, plezier in het werk en persoonlijke ontwikkeling. Vrouwen vinden deze aspecten nog belangrijker dan mannen. Inzicht in de verschillen tussen wat mannen en wat vrouwen belangrijk vinden maakt het mogelijk om arbeidsvoorwaarden gericht in te zetten om de kansen van vrouwen te vergroten en een betere balans te bereiken. De kern is het onderkennen van de behoeften en verwachtingen van medewerkers.’

* Op 24 september 2015 is Hay Group overgenomen door Korn Ferry (internationale headhuntersorganisatie).